Logo Elcar

img
 
>  Strona główna
img img
>  Adres
   Oferujemy:
>  Klimatyzacje
img img
>  Chłodnictwo sam.
img img
>  Ogrzewania Webasto
img img
>  Ogrzewania Ateso
img img
>  Ogrzew. Eberspacher
img img
>  Autoalarmy
img img
>  Haki holownicze
img img
>  Szyberdachy
img img
>  Blokady mechaniczne
img img
>  Znakowanie poj.
img img
>  Blokady pracy silnika
img img
>  Radioodtwarzacze
img img
>  System Lojack
img img
>  System GPS
img img
>  Inne

img img img
Nowa strona Elektromechaniki pojazdowej "ELCAR"

Szczególnie polecamy:
- Klimatyzacje
- Szyberdachy
- Ogrzewania Webasto
- Ogrzewania Ateso
- Haki holownicze
- Blokady mechaniczne

Adres:
ul. Nałkowskiego 29
31-308 Kraków
tel. 012-6361980


Zapraszamy!!!
img img img

 
     
 

img Do czego służy klimatyzator samochodowy?

Klimatyzator samochodowy służy do regulacji temperatury i wilgotności wewnątrz kabiny auta, w ścisłej współpracy z systemem jej ogrzewania i wentylacji.

img W jaki sposób klimatyzator reguluje wilgotność powietrza wewnątrz pojazdu?

Wilgotne powietrze wtłaczane dmuchawą do wnętrza pojazdu przepływa najpierw przez wymiennik zimna, czyli parownik, i schładzając się na nim, wykrapla wilgoć, która w postaci kondensatu (wody) wypływa rurką pod samochód. Schłodzone, a zarazem osuszone powietrze przepływa następnie przez nagrzewnicę i jest na niej ogrzewane lub nie, w zależności od tego, czy ogrzewanie zostało włączone (ręcznie lub automatycznie). Tak czy inaczej, mamy w kabinie powietrze osuszone - zimne, jeśli jest taka potrzeba w lecie, lub ogrzane, jeśli zostało jednocześnie włączone ogrzewanie w chłodnej porze roku. Dzięki osuszającemu działaniu klimatyzatora jest on niezwykle przydatnym urządzeniem do odparowywania wilgoci z szyb wewnątrz kabiny - oczywiście w ścisłej współpracy z układem ogrzewania i wentylacji pojazdu. Dlatego bardzo ważne jest utrzymanie jego sprawności w ciągu całego roku, a nie tylko w okresie upałów panujących w Polsce najwyżej przez 2-3 miesiące.

img Jaka jest różnica między klimatyzatorem "ręcznym" i automatycznym?

Klimatyzacja "ręczna", po jej załączeniu przyciskiem AC, jest regulowana przez kierowcę odpowiednim nastawieniem prędkości obrotowej dmuchawy wnętrza oraz odpowiednim ustawieniem rozdziału powietrza na żądane kierunki jego wlotu do kabiny. Zwiększenie prędkości pracy dmuchawy zwiększa odbiór chłodnego powietrza z parownika, co w konsekwencji prowadzi do uzyskania w kabinie niższej temperatury.
W klimatyzacji "automatycznej" kierowca nastawia na sterowniku żądaną temperaturę, a układ automatycznie włącza w razie potrzeby klimatyzator, reguluje predkość obrotową dmuchawy i steruje rozdziałem powietrza na odpowiednie kierunki jego wlotu celem osiągnięcia żądanej temperatury wnętrza kabiny. Ponadto kierowca może ingerować w działanie automatyki, wybierając ręcznie na sterowniku preferowane przez niego opcje (np. odmrażanie szyby przedniej).
Nie trzeba chyba przypominać, że po wstępnym przewietrzeniu kabiny należy pamiętać o zamknięciu okien pojazdu dla ułatwienia pracy układu klimatyzacji oraz dla zaoszczędzenia paliwa, a w konsekwencji pieniędzy.

img Jak kierowca powinien dbać o sprawność klimatyzatora?

Klimatyzator samochodowy jest urządzeniem drogim i trudnym do naprawienia, dlatego trzeba dołożyć starań, aby nie uległ uszkodzeniu lub zniszczeniu. Samoistne awarie zdarzają się rzadko, zwykle ich przyczyną jest "stłuczka" powodująca uszkodzenie chłodnicy klimatyzatora (skraplacza), kompresora lub przewodów. Drugą najczęstszą przyczyną uszkodzeń są nagminne do niedawna rozbiórki samochodów na granicy (przy ich sprowadzaniu). Trzecią - rozbiórki przy naprawach blacharsko-lakierniczych lub remontach silników.

Prace te robione są często w sposób nieodpowiedni. Główny błąd polega na rozszczelnieniu instalacji klimatyzacyjnej i pozostawieniu jej bez zabezpieczenia przed wilgotnym powietrzem z zewnątrz, które powoduje bardzo szybką korozję wnętrza układu (zwłaszcza elementów aluminiowych) wskutek reakcji chemicznych wytwarzających kwas solny. Krótko mówiąc, jeżeli mamy w aucie klimatyzator, to w wypadku jego rozszczelnienia musimy natychmiast zadbać o zaślepienie rozłączonej instalacji. Najlepiej, żeby wykonali to fachowo pracownicy zakładu klimatyzacyjnego, którzy jednocześnie doradzą właścicielowi samochodu, jakie części zgłosić do wymiany przy oględzinach szkody w firmie ubezpieczeniowej. Części będzie można wówczas wcześniej zamówić, tak by po naprawie blacharsko-lakierniczej jak najszybciej przywrócić szczelność i sprawność klimatyzatora. Niezachowanie tej kolejności postępowania często prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń, których koszt naprawy przerasta najśmielsze wyobrażenia właściciela. Co gorsza, ubezpieczyciel często nie chce pokryć tych kosztów, przyczyny poważnych szkód doszukując się w złej organizacji naprawy auta.

img Jakie czynności powinien wykonywać kierowca w ramach bieżącej obsługi układu klimatyzacji w swoim samochodzie?

  • Włączać klimatyzator przynajmniej raz na tydzień (nawet zimą), niezależnie od własnej potrzeby, gdyż wymaga tego jego budowa;

  • Kontrolować od czasu do czasu stan paska klinowego oraz sprawdzać, czy kompresor nie wydaje podejrzanych dźwięków, jak szum łożysk czy stuki (awaria kompresora); jego zatarcie w większości samochodów może uniemożliwić kontynuowanie jazdy, gdyż ten sam pasek klinowy napędza jeszcze kilka podzespołów, takich jak alternator, wspomaganie kierownicy itp.;

  • Przynajmniej raz w roku odwiedzać profesjonalny serwis klimatyzacji samochodowych celem przeglądu klimatyzatora i ewentualnego uzupełnienia w nim czynnika chłodniczego (może nam to zaoszczędzić dużo kłopotów i pieniędzy dzięki wcześniejszemu wykryciu stanu przedawaryjnego).

img Na koniec dwie rady praktyczne:

  • nie przypominajmy sobie o tym, że mamy klimatyzator w samochodzie dopiero w czerwcu, gdy na dworze jest 30*C, bo wtedy w serwisach klimatyzacji są duże kolejki klientów i pracownicy nie nadążają z obsługą,

  • unikajmy jak ognia "złotych rączek" i "lodówkowców" nie posiadających właściwych narzędzi i materiałów ani odpowiedniej wiedzy specjalistycznej

Naprawa i obsługa klimatyzacji samochodowych wymaga odpowiedniej aparatury i narzędzi. Niekompetentne, "chałupnicze" działania są najczęstszą, po wypadkach samochodowych, przyczyną uszkodzeń klimatyzatorów.

img Powyższej wypowiedzi udzielił inż. Andrzej Ingarden z firmy "All Happy".


>  Z czego składa się klimatyzator samochodowy?
img img
>  Schemat dzialania klimatyzatora samochodowego.
img img
>  To warto wiedzieć. 
img img
>  Klimatyzacja a nieprzyjemny zapach powietrza.
>  Orientacyjne ceny klimatyzatorów oraz usług.
img img
 
     
 
img
   klima, klimaztyazcja, klimatyzacje, klimatyzacje samochodowe, ogrzewania webasto, Klima, autoklima, Webasto, klimatyzajce samochodowe, Webasto, diavia, lato gorąco, montaż i naprawa: klimatyzacje samochodowe, ogrzewania Webasto, autoalarmy, blokady, haki holownicze, szyberdachy, system Lojack i GPS, chłodnictwo samochodowe.ogrzewania, Webasto, Ateso, Eberspacher, Eberspaecher, samochodowe, klimatyzacje, zabezpieczenia, zabezpieczenia antykradzieżowe, Diavia, Alex, autoalarmy, alarmy, warsztat samochodowy, Prestige, Lojack, LOJACK, GPS, gps, systemy satelitarne, haki, chłodnictwo, chłodnictwo samochodowe, szyberdachy, okna dachowe, blokady, MUL-T-LOCK, Niedźwiedź-Lock, znakowanie

www.elcar.krakow.pl