Szczególnie polecamy: - Klimatyzacje - Szyberdachy - Ogrzewania Webasto - Ogrzewania Ateso - Haki holownicze - Blokady mechaniczne
Adres: ul. Nałkowskiego 29 31-308 Kraków tel. 012-6361980
Zapraszamy!!!
Do czego służy klimatyzator
samochodowy?
Klimatyzator samochodowy służy
do regulacji temperatury i wilgotności wewnątrz kabiny
auta, w ścisłej współpracy z systemem jej ogrzewania
i wentylacji.
W
jaki sposób klimatyzator reguluje wilgotność powietrza wewnątrz pojazdu?
Wilgotne
powietrze wtłaczane dmuchawą do wnętrza pojazdu
przepływa najpierw przez wymiennik zimna, czyli
parownik, i schładzając się na nim, wykrapla wilgoć,
która w postaci kondensatu (wody) wypływa rurką pod
samochód. Schłodzone, a zarazem osuszone powietrze
przepływa następnie przez nagrzewnicę i jest na niej
ogrzewane lub nie, w zależności od tego, czy ogrzewanie
zostało włączone (ręcznie lub automatycznie). Tak czy
inaczej, mamy w kabinie powietrze osuszone - zimne,
jeśli jest taka potrzeba w lecie, lub ogrzane, jeśli
zostało jednocześnie włączone ogrzewanie w chłodnej
porze roku. Dzięki osuszającemu działaniu
klimatyzatora jest on niezwykle przydatnym urządzeniem
do odparowywania wilgoci z szyb wewnątrz kabiny -
oczywiście w ścisłej współpracy z układem
ogrzewania i wentylacji pojazdu. Dlatego bardzo ważne
jest utrzymanie jego sprawności w ciągu całego roku, a
nie tylko w okresie upałów panujących w Polsce
najwyżej przez 2-3 miesiące.
Jaka jest
różnica między klimatyzatorem "ręcznym" i
automatycznym?
Klimatyzacja
"ręczna", po jej załączeniu przyciskiem AC,
jest regulowana przez kierowcę odpowiednim nastawieniem
prędkości obrotowej dmuchawy wnętrza oraz odpowiednim
ustawieniem rozdziału powietrza na żądane kierunki
jego wlotu do kabiny. Zwiększenie prędkości pracy
dmuchawy zwiększa odbiór chłodnego powietrza z
parownika, co w konsekwencji prowadzi do uzyskania w
kabinie niższej temperatury.
W klimatyzacji "automatycznej" kierowca
nastawia na sterowniku żądaną temperaturę, a układ
automatycznie włącza w razie potrzeby klimatyzator,
reguluje predkość obrotową dmuchawy i steruje
rozdziałem powietrza na odpowiednie kierunki jego wlotu
celem osiągnięcia żądanej temperatury wnętrza
kabiny. Ponadto kierowca może ingerować w działanie
automatyki, wybierając ręcznie na sterowniku
preferowane przez niego opcje (np. odmrażanie szyby
przedniej).
Nie trzeba chyba przypominać, że po wstępnym
przewietrzeniu kabiny należy pamiętać o zamknięciu
okien pojazdu dla ułatwienia pracy układu klimatyzacji
oraz dla zaoszczędzenia paliwa, a w konsekwencji
pieniędzy.
Jak kierowca
powinien dbać o sprawność klimatyzatora?
Klimatyzator
samochodowy jest urządzeniem drogim i trudnym do
naprawienia, dlatego trzeba dołożyć starań, aby nie
uległ uszkodzeniu lub zniszczeniu. Samoistne awarie
zdarzają się rzadko, zwykle ich przyczyną jest
"stłuczka" powodująca uszkodzenie chłodnicy
klimatyzatora (skraplacza), kompresora lub przewodów.
Drugą najczęstszą przyczyną uszkodzeń są nagminne
do niedawna rozbiórki samochodów na granicy (przy ich
sprowadzaniu). Trzecią - rozbiórki przy naprawach
blacharsko-lakierniczych lub remontach silników.
Prace te robione
są często w sposób nieodpowiedni. Główny błąd
polega na rozszczelnieniu instalacji klimatyzacyjnej i
pozostawieniu jej bez zabezpieczenia przed wilgotnym
powietrzem z zewnątrz, które powoduje bardzo szybką
korozję wnętrza układu (zwłaszcza elementów
aluminiowych) wskutek reakcji chemicznych wytwarzających
kwas solny. Krótko mówiąc, jeżeli mamy w aucie
klimatyzator, to w wypadku jego rozszczelnienia musimy
natychmiast zadbać o zaślepienie rozłączonej
instalacji. Najlepiej, żeby wykonali to fachowo
pracownicy zakładu klimatyzacyjnego, którzy
jednocześnie doradzą właścicielowi samochodu, jakie
części zgłosić do wymiany przy oględzinach szkody w
firmie ubezpieczeniowej. Części będzie można wówczas
wcześniej zamówić, tak by po naprawie
blacharsko-lakierniczej jak najszybciej przywrócić
szczelność i sprawność klimatyzatora. Niezachowanie
tej kolejności postępowania często prowadzi do
nieodwracalnych uszkodzeń, których koszt naprawy
przerasta najśmielsze wyobrażenia właściciela. Co
gorsza, ubezpieczyciel często nie chce pokryć tych
kosztów, przyczyny poważnych szkód doszukując się w
złej organizacji naprawy auta.
Jakie czynności
powinien wykonywać kierowca w ramach bieżącej obsługi
układu klimatyzacji w swoim samochodzie?
Włączać
klimatyzator przynajmniej raz na tydzień (nawet
zimą), niezależnie od własnej potrzeby, gdyż
wymaga tego jego budowa;
Kontrolować
od czasu do czasu stan paska klinowego oraz
sprawdzać, czy kompresor nie wydaje podejrzanych
dźwięków, jak szum łożysk czy stuki (awaria
kompresora); jego zatarcie w większości
samochodów może uniemożliwić kontynuowanie
jazdy, gdyż ten sam pasek klinowy napędza
jeszcze kilka podzespołów, takich jak
alternator, wspomaganie kierownicy itp.;
Przynajmniej
raz w roku odwiedzać profesjonalny serwis
klimatyzacji samochodowych celem przeglądu
klimatyzatora i ewentualnego uzupełnienia w nim
czynnika chłodniczego (może nam to
zaoszczędzić dużo kłopotów i pieniędzy
dzięki wcześniejszemu wykryciu stanu
przedawaryjnego).
Na
koniec dwie rady praktyczne:
nie
przypominajmy sobie o tym, że mamy klimatyzator
w samochodzie dopiero w czerwcu, gdy na dworze
jest 30*C, bo wtedy w serwisach klimatyzacji są
duże kolejki klientów i pracownicy nie
nadążają z obsługą,
unikajmy
jak ognia "złotych rączek" i
"lodówkowców" nie posiadających
właściwych narzędzi i materiałów ani
odpowiedniej wiedzy specjalistycznej
Naprawa i
obsługa klimatyzacji samochodowych wymaga odpowiedniej
aparatury i narzędzi. Niekompetentne,
"chałupnicze" działania są najczęstszą, po
wypadkach samochodowych, przyczyną uszkodzeń
klimatyzatorów.
Powyższej wypowiedzi udzielił inż. Andrzej Ingarden z
firmy "All Happy".